Repairing your broken suitcase
Úvod

Bez ohledu na to, zda cestujete služebně, jedete na dovolenou nebo jen navštěvujete přátele a rodinu, většinou se o svůj kufr nemusíte bát. Poškozený kufr vám však může zkazit celou cestu. Mnozí si kladou otázku, zda lze jejich kufr opravit, kolik taková oprava může stát a zda se vůbec vyplatí poškození opravovat. V tomto článku doufáme, že vám odpovíme na následující otázky týkající se opravy zavazadel:

  • Jaké části kufru lze opravit?
  • Vyplatí se kufr opravit, nebo si raději koupit kufr nový?
  • Jaké opravy zvládnu sám a u jakých oprav bych měl vyhledat odbornou pomoc?
  • Jaké nářadí a díly potřebuji k provedení opravy?
  • Jak dlouho trvá oprava?
  • Co mohu dělat, pokud již nejsou k dispozici náhradní díly pro můj kufr?

Jaké části kufru lze opravit?

Většina dnes prodávaných kufrů byla navržena tak, aby je bylo možné v případě poškození snadno opravit. Za tímto účelem je většina částí kufru připevněna ke skořepině pomocí šroubů, které lze pro provedení opravy vyjmout. Pro přístup k těmto dílům má většina kufrů uprostřed podšívky kufru údržbový zip, který umožňuje přístup k dílům.

Zda lze poškození opravit, vždy závisí na přesném typu poškození, ale následující informace by vám měly poskytnout obecný přehled.

Poškození, která lze opravit:

  • Kolečka
  • teleskopické rukojeti
  • Zámky
  • taháčky zipů (pokud jsou jezdec a řetízek zipu nepoškozené)
  • Další díly, které lze zakoupit jako samostatné náhradní díly
  • Jezdce zipu, které byly odděleny od řetízku zipu (ten musí být stále neporušený).

 

Poškození, která nelze opravit:

  • promáčkliny na skořepině
  • Praskliny na skořepině
  • Části součástí, např. pouze celé Kolečka lze vyměnit, nikoliv části Kolečka
  • Poškození látky u softshellových kufrů
  • utržené rukojeti u softshellových kufrů
  • Poškození tkaniny softshellových kufrů
  • poškození výztužných desek softshellových kufrů (např. na dně)
  • Poškození vnitřní tkaniny
  • Kufry s nýty, u nichž došlo k poškození materiálu obklopujícího nýt (např. polykarbonátu nebo hliníku).

Toto je samozřejmě pouze krátký výčet příkladů, jaká poškození lze opravit. Podrobnější seznam dostupných oprav naleznete v našem podrobném seznamu Průvodce týkající se jaká poškození lze opravit.

Vyplatí se kufr opravit, nebo si raději koupit nový?

Rozhodnutí, zda se vyplatí pokusit se poškozený kufr opravit, či nikoli, závisí především na rozsahu poškození a dostupnosti náhradních dílů k provedení opravy. V případě, že se jedná pouze o jednu součástku, např. jeden Kolečka je poškozena a je-li náhradní díl k dispozici, má obvykle větší smysl kufr opravit než zakoupit nový.

Další věcí, kterou je třeba zvážit, je četnost poškození a to, jak je položka již stará. Obvykle po uplynutí doby nad 10 let nelze vyloučit, že některé plasty zkřehnou (v závislosti na podmínkách skladování), takže poškození je pravděpodobnější. Zároveň po tak dlouhé době může být k dispozici jen několik málo náhradních dílů. V takových případech může stát za zvážení provést včasnou výměnu kufru. To může nejen snížit poškození, ale také zvýšit komfort vašeho cestování.

Musím za opravu kufru platit?

Při koupi kufru nabízí mnoho značek záruku výrobce, která jde nad rámec všech spotřebitelských práv, která vám mohou náležet podle platných zákonů. Ve většině případů se však tyto záruky vztahují pouze na materiálové a výrobní vady, např. když je vadný šev nebo když je materiál rukojeti po velmi krátké době křehký. Na poškození, která jsou způsobena běžným používáním, opotřebením nebo cestováním vlakem, autobusem či letadlem, se tyto záruky obvykle nevztahují, což znamená, že byste museli uhradit případné náklady na opravu.

V případě, že vaše zavazadlo přepravuje třetí strana, například letecká společnost nebo společnost provozující výletní plavbu, je přepravní společnost obvykle odpovědná za opravy, které vznikly při manipulaci se zavazadlem. V případě letecké dopravy je tato náhrada upravena v Montrealské dohodě. Upozorňujeme však, že letecké společnosti neodpovídají za škody, které jsou způsobeny specifickou povahou zavazadla nebo předchozím poškozením. V případě, že váš kufr poškodila letecká společnost nebo společnost provozující výletní plavbu, je vždy prvním krokem nahlášení škody společnosti.

Nahlášení škody letecké společnosti / společnosti provozující výletní loď

Chcete-li po letecké nebo výletní společnosti požadovat náhradu škody poté, co byl váš kufr poškozen, je prvním a nejdůležitějším krokem nahlášení škody letecké společnosti.

Doporučení: Při přebírání zavazadla vždy okamžitě zkontrolujte, zda není poškozeno.

Obecně byste se měli snažit nahlásit jakékoli poškození, které jste na kufru zjistili, ještě před opuštěním budovy terminálu. Na mnoha letištích se přepážka pro poškozená zavazadla nachází společně s přepážkou pro ztracená zavazadla. V závislosti na letecké společnosti, letišti a době příletu nemusí být přepážka pro poškozená zavazadla obsazena. V takových případech přesto doporučujeme navštívit přepážku a zkontrolovat, zda je u ní uvedeno telefonní číslo, na které je možné zavolat a zdokumentovat poškození pomocí fotografií. Poškození byste měli nahlásit e-mailem nebo telefonicky, jakmile to bude po příletu možné. Mnohé letecké společnosti vyžadují nahlášení škody do 7 kalendářních dnů, nicméně každá letecká nebo plavební společnost má své vlastní předpisy. Některé společnosti provozující výletní lodě dokonce vyžadují nahlášení škody před opuštěním budovy terminálu, aby bylo možné získat náhradu škody.

Co se stane po nahlášení poškození kufru letecké společnosti nebo společnosti provozující výletní plavbu?

Po nahlášení škody letecké společnosti obvykle obdržíte číslo případu od letecké společnosti, která váš případ předá specializovanému poskytovateli opravárenských služeb, který má s leteckou společností uzavřenou smlouvu. V dalším kroku vás poskytovatel opravárenských služeb od letecké společnosti osloví, aby zorganizoval opravu nebo výměnu vašeho zavazadla. Některé letecké společnosti a společnosti provozující výletní lodě vám také umožňují vybrat si opravárenskou společnost podle vlastního výběru a uhradí vám náklady z opravy. Zda je oprava možná (a pro leteckou společnost finančně únosná), nebo zda je nutná výměna, obvykle závisí na dostupnosti náhradních dílů pro váš model kufru.

Co se stane, pokud letecká společnost nemůže můj kufr opravit?

V případech, kdy je poškození příliš velké nebo není-li oprava možná, zorganizuje letecká společnost / poskytovatel opravárenských služeb letecké společnosti výměnu kufru. Hodnota náhradního předmětu bude záviset na původní pořizovací ceně kufru, stáří předmětu a letecké společnosti. Na základě toho letecká společnost vypočítá časovou hodnotu kufrů. V závislosti na letecké společnosti může ztráta hodnoty za každý rok používání činit 10 až 20 % pořizovací ceny. Přesný výpočet časové hodnoty se u jednotlivých leteckých společností a smluv, které mají uzavřeny s pojišťovnami, liší.

Příklad: Za 7 let starý kufr, za který jste v obchodě zaplatili 169 EUR, můžete mít nárok na náhradní zboží v hodnotě 50,70 EUR, pokud letecká společnost předpokládá ztrátu hodnoty ve výši 10 %. Přísnější letecké společnosti předpokládající ztrátu 20 %/rok mohou předpokládat, že předmět je bez hodnoty, a mohou ze slušnosti odškodnit pouze malou částku.

Na základě časové hodnoty, kterou poskytovatel opravárenských služeb vypočítal pro váš předmět, vám může být nabídnut náhradní předmět odpovídající této ceně. Za účelem výměny předmětu za nový předmět podobné hodnoty vás poskytovatel opravárenských služeb může požádat o zaplacení rozdílu mezi částkou odškodnění letecké společnosti a maloobchodní cenou náhradního předmětu.

Důležité: V mnoha případech budete vyzváni k výběru náhradní položky. Doporučujeme porovnat ceny náhradních položek s tržními cenami a v případě potřeby požádat o vyplacení částky náhrady v hotovosti.

Letecká společnost mě požádala o předložení potvrzení o poškození od prodejce zavazadel nebo opravny - kde mohu takový doklad získat?

Pokud jde o opravu nebo výměnu poškozeného zavazadla, některé letecké společnosti a společnosti provozující výletní plavby požadují, aby zákazníci předložili protokol o poškození nebo potvrzení o poškození od prodejce zavazadel nebo profesionální opravny zavazadel. Často se tak děje proto, aby bylo zajištěno, že výrobek již skutečně nelze opravit, a aby bylo možné získat odhad stáří a přibližnou maloobchodní cenu pro výpočet hodnoty náhradního předmětu nebo vystavení odškodnění.

V takovém dokumentu se obvykle uvádí název a adresa prodejce zavazadel / opravny, typ výrobku, který byl předložen, popis výrobku včetně výrobce, typu výrobku, velikosti/rozměrů a také popis poškození. Nejdůležitější je, že v takovém certifikátu bude uveden závěr týkající se opravitelnosti, např. že náklady na opravu by přesáhly maloobchodní cenu výrobku, že výrobek již nelze opravit, protože nejsou k dispozici náhradní díly, nebo že poškození není opravitelné s uvedením přibližného stáří výrobku a jeho prodejní ceny.

V případě, že letecká společnost uzná vaši žádost o náhradu škody, bude vám letecká společnost rovněž refundovat náklady na sepsání protokolu o škodě (obvykle kolem 15 EUR).

Jak recyklovat kufr?

Mnoho lidí zajímá, jak recyklovat kufr. Buď proto, že je poškozený tak, že se nedá opravit, nebo proto, že jste se prostě rozhodli přejít na nový kufr.

V případě, že je kufr stále v dobrém stavu a plně funkční, můžete zvážit jeho darování na charitu. V případě poškozených kufrů je budete muset odvézt na blízkou skládku nebo do recyklačního centra.

Důležité: Ve většině zemí není možné kufr recyklovat společně s ostatním odpadem z domácnosti. V závislosti na zemi může být k dispozici speciální sběr objemného odpadu.

V některých případech je také možné odevzdat kufr přímo značce k likvidaci. Pokud vaše značka takovou službu nabízí, podívejte se laskavě na webové stránky značky.

Jaké opravy mohu provést sám a u jakých oprav bych měl vyhledat odbornou pomoc?

To, zda si můžete kufr opravit sami, nebo zda byste měli vyhledat odbornou pomoc firmy zabývající se opravami zavazadel, závisí na typu opravy, kterou chcete provést, a na typu zavazadla, které vlastníte.

U kufrů, jejichž součásti jsou k plášti připevněny pomocí šroubů (viditelných zevnitř po otevření údržbového zipu), lze většinu oprav provést svépomocí doma s použitím správných náhradních dílů. Obvykle se jedná o součásti, jako jsou např. Kolečka, zámky, rukojeti pro přenášení (pouze kufry s pevnou skořepinou) a rukojeť vozíku.

U kufrů, které používají nýty (malé kovové šrouby, které mají obvykle zaoblenou hlavu viditelnou na vnější straně kufru) k upevnění součástí ke kufru, je oprava složitější. Taková oprava vyžaduje odstranění nýtů pomocí vrtačky, výměnu náhradních dílů a vložení nových kovových nebo plastových nýtů. Vzhledem k tomu, že tyto typy oprav vyžadují specializované vybavení, měly by být takové opravy prováděny v profesionálních opravnách. Pokud hledáte dílnu, která vám v takových případech pomůže, může vám náš servisní tým poskytnout doporučení.

Opravy týkající se jezdců zipů vyžadují určitou míru jemnosti, aby nedošlo k poškození jezdce zipu. V případě jiných oprav zipu, např. Stahovák Zipu se oddělí od řetízku zipu, budete muset navštívit odbornou opravnu. Kromě toho při opravách, které vyžadují šití, doporučujeme obrátit se na opravnu, aby nedošlo k poranění.

Jaké nástroje a díly potřebuji k provedení opravy?

Pokud jsou náhradní díly kufru připevněny pomocí šroubů, potřebujete k opravě pouze odpovídající šroubovák. V závislosti na součásti, kterou chcete vyměnit, můžete potřebovat více různých velikostí šroubováků. Pro výměnu taháčků zipů mohou být zapotřebí také kleště a nikdy. Naše stránky průvodce opravami vám poskytnou podrobný návod, jak opravu provést a jaké nářadí ke každé opravě potřebujete.

Nejdůležitější jsou však odpovídající náhradní díly. K tomu je nezbytné, abyste našli náhradní díly, které přesně pasují na váš kufr. Vzhledem k tomu, že náhradní díly pro kufry jsou přizpůsobeny pro každý model, neexistují bohužel žádné univerzálně použitelné náhradní díly. Kolečka. Pro mnoho modelů můžete najít odpovídající náhradní díly na stránkách suitcase.repair jednoduše vyhledáním číslo modelu vašeho kufru. Případně můžete zkusit kontaktovat značku, u které jste zboží zakoupili, a zjistit, zda jsou náhradní díly stále k dispozici.

Jak dlouho trvá provedení opravy?

Jednoduché opravy, které lze provést v domácích podmínkách, např. výměna Kolečka (pokud je Kolečka je připevněna pomocí šroubů), lze provést během pouhých 5 minut. Složitější opravy, např. výměna Teleskopická Rukojeť může trvat 15-20 minut. Naše stránky průvodce opravami vám poskytnou podrobné pokyny, jak opravu provést, a odhadovaný čas potřebný k provedení opravy.

U oprav prováděných profesionálními opravnami může oprava trvat až 1-2 týdny nebo i déle podle jejich aktuálního vytížení. Mějte také na paměti, že bude nutné zaslat položku poskytovateli opravy zásilkou.

Co mohu dělat, pokud již nejsou k dispozici náhradní díly pro můj kufr?

U položek, u kterých již nejsou k dispozici náhradní díly od samotné značky nebo profesionálních prodejců náhradních dílů, jako např. suitcase.repair bude velmi obtížné ještě sehnat odpovídající díly. Vzhledem k tomu, že možná budete muset vyzkoušet mnoho různých dílů, abyste našli odpovídající náhradní díl, mohou náklady snadno přesáhnout cenu nové položky.

V takových případech však můžete ještě zkusit zakoupit poškozený nebo nepoškozený kufr, který je totožný s vaším, na platformách, jako je eBay nebo jiné platformy pro inzeráty, a vzít náhradní díly z tohoto druhého kufru pro opravu vašeho předmětu.

Závěr
Oprava kufru by měla být ve většině případů vaší první volbou. Pouze u starších položek nebo položek s několika poškozeními můžete zvážit přímou výměnu za novější položku. Při zjištění poškození na kufru byste měli vždy věnovat pozornost tomu, abyste takové poškození ihned nahlásili přepravci (pokud je to možné), abyste se vyhnuli placení škody na vlastní náklady. Provedení opravy je ve většině případů velmi jednoduché s odpovídajícími náhradními díly. Na adrese suitcase.repair naleznete odpovídající náhradní díly pro mnoho různých výrobků a také odpovídající návody a nástroje pro opravy. U některých složitějších oprav se doporučuje ještě navštívit odbornou opravnu, abyste se vyhnuli zranění a zajistili, že kufr nepoškodíte.